kapstok

Wat is het kenniscentrum meer- en hoogbegaafdheid?

Met ons kenniscentrum willen we onderling kennis en informatie delen en van en met elkaar leren.
Zo spelen we preventief in op vragen van scholen, ouders en andere professionals over kinderen met (vermoedelijk) hoogbegaafdheid. Door kennis te vergroten en ervaringen uit te wisselen, willen we voorkomen dat kinderen met veel potentieel vastlopen in hun ontwikkeling.
Het kenniscentrum is laagdrempelig en eenvoudig te benaderen, zodat iedereen die betrokken is bij hoogbegaafde kinderen er terecht kan voor ondersteuning en inspiratie.

Doelstellingen kenniscentrum

Met het kenniscentrum willen we de volgende resultaten bereiken:

  • Expertisevergroting en deskundigheidsbevordering onderwijsprofessionals;
  • Effectievere kennisdeling door ‘kortere lijntjes’;
  • Kennis vergroten over de beschikbare ondersteuning in de regio;
  • Sneller anticiperen op dat wat nodig is om de leeromgeving van een kind te versterken;
  • Scholen bouwen aan kennis, middelen en materialen welke niet alleen voor HB-leerlingen ingezet kunnen worden maar ook voor andere leerlingen op de school;
  • Ondersteunen van de ouders door het beschikbaar stellen van kennis en informatie;
  • Vergroten van het inzicht in beschikbare materialen, boeken en voorbeeldlessen.
     

Projectplan HB en denktank HB

Het samenwerkingsverband MH heeft in september 2023 een subsidieaanvraag hoogbegaafdheid ingediend bij het ministerie van OC&W. Deze aanvraag is in december 2023 toegekend, waarmee het samenwerkingsverband over een periode van twee jaar extra middelen krijgt om tot een dekkend aanbod te komen voor de (hoog)begaafde leerlingen in de regio.

De basis voor de subsidieaanvraag is een project- en activiteitenplan waarin de activiteiten zijn benoemd ter verbetering van het ondersteunings- en onderwijsaanbod voor leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. Het doel van het activiteitenplan is om ervoor te zorgen dat we, met het inrichten van een dekkend netwerk, een goede en duurzame ondersteuningsstructuur voor onze hoogbegaafde leerlingen kunnen opbouwen.

Er is een actieve denktank die de activiteiten initieert, uitvoert en/of coördineert. De denktank bestaat uit vertegenwoordiging namens de schoolbesturen, de HB-specialist van het samenwerkingsverband en de externe projectleider HB. De laatste is ook voorzitter van de denktank.