MG 9905

Onze regio

Basisondersteuning HB

We hebben een gezamenlijke ‘standaard’, het afgesproken niveau van basisondersteuning voor onderwijs aan de HB-doelgroep, vastgesteld. Deze standaard wordt onderschreven door alle schoolbesturen en maakt onderdeel uit van het ondersteuningsplan. We verwachten dat elke school in onze regio in staat is om de leerlingen die hier behoefte aan hebben te herkennen en te erkennen en dat elke school de middelen en competenties in huis heeft om hieraan tegemoet te komen. 
Het document basisondersteuning HB vindt u hier.

Plusklassen

We verwachten dat elke school (al dan niet gezamenlijk met andere scholen) in onze regio in staat is om meer te bieden aan (hoog)begaafde leerlingen en verder te gaan dan het reguliere aanbod. Er wordt verdergaand gedifferentieerd en er worden meer typen getalenteerde leerlingen herkent en begeleidt. Alle scholen zijn in staat om (hoog)begaafde leerlingen vroegtijdig te signaleren. In de basis worden vormen van onderpresteren hiermee én met het aanbieden van een uitdagend aanbod op cognitief terrein als ook training van vaardigheden en levenshouding voorkomen. Daarnaast worden basisvormen van onderpresteren gesignaleerd en begeleidt om leerlingen goed in hun vel en goed tot hun recht te laten komen. Deze plus wordt binnen onze regio vormgegeven door een sterke basis in de school in combinatie met een plusklas binnen de school of binnen het bestuur.

Vuurvogel

Afdeling De Vuurvogel is een SBO arrangement voor dubbel bijzondere leerlingen. Dit zijn hoogbegaafde kinderen die onvoldoende tot ontwikkeling kunnen komen in het reguliere basisonderwijs en een leer- en/of gedragsstoornis hebben. De leerlingen van De Vuurvogel hebben behoefte aan een ‘andere’ manier van leren; ze leren door vanuit een groter geheel naar de lesstof te kijken en deze vervolgens in kleine stappen eigen te maken (topdown). Het is belangrijk dat zij kunnen werken aan vaardigheden die zij hun hele leven kunnen gebruiken – een leven lang leren – dit betekent dat er veel aandacht moet zijn voor het ontwikkelen van hun executieve vaardigheden. Er kan pas goed aan deze vaardigheden worden gewerkt als kinderen werk aangeboden krijgen dat hun denkniveau prikkelt. Naast werken op het juiste niveau is er speciale aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van deze kinderen; wie ben ik en waarom doe ik de dingen die ik doe? Er is aandacht voor de behoefte aan autonomie, het samenwerken met andere kinderen en de manier waarop we met elkaar communiceren.
Klik hier voor meer informatie.